بیماران دیابتی روزانه تست قند خون بگیرند

علیرضا استقامتی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در خصوص باورهای درست و نادرست در مورد بیماری دیابت اظهار داشت: در کوتاه مدت، بیماری دیابت عارضه خاصی را بر اندام‌های بیماران تحمیل نمی‌کند اما اگر کنترل قند خون به درستی صورت نگیرد، عوارض مختلفی در بلند مدت در کمین بیماران است که جبران آن هم برای بیمار، دشوار و شاید غیرقابل جبران باشد و هم برای نظام بهداشت و درمان، هزینه های زیادی را به بار می آورد.
به گفته استقامتی، معاینات دوره‌ای پزشکی برای بیماران دیابتی، برای بررسی سلامت اندام‌هایی همچون چشم، قلب و کلیه ضروری است و در این خصوص بیماران دیابتی باید اهتمام و توجه لازم را داشته باشند.
وی با تأکید بر ضرورت سرمایه گذاری برای توسعه آموزش بیماران دیابتی تصریح کرد: مهمترین راه برای رهایی از عوارض بیماری دیابت، توانمندسازی بیماران است. این یک واقعیت غیرقابل انکار و یک ضرورت است که بیماران دیابتی باید توانمندی‌های خود را برای مدیریت این بیماری افزایش دهند و این موضوع از طریق آموزش محقق می شود.
استقامتی در رابطه با فرهنگسازی برای تغییر سبک زندگی مردم گفت: دیابت نوع دو، ناشی از سبک زندگی ناسالم خصوصا در زندگی شهری و ماشینی است. استفاده زیاد از غذاهای پر کالری و فست فودها، کاهش فعالیت بدنی و تحرک، استرس، تغذیه ناسالم و بسیاری از مولفه‌های مرتبط با سبک زندگی، بر افزایش شیوع دیابت اثرگذار هستند.
وی با تأکید بر این نکته که باورهای غلط باید از ذهن دیابتی ها پاک شود، ادامه داد: با توجه به شیوع دیابت در جهان و در کشور ما، باید سطح آگاهی مردم نسبت به این بیماری افزایش پیدا کند. اطلاعات، فرهنگ و آگاهی هایی که متکی بر دانش و علم روز است، باید به درون خانواده‌ها انتقال پیدا کند. ضمن اینکه باید با خرافات، باورها، اطلاعات نادرست و مطالب غیرواقعی، مقابله کرد.
استقامتی در خصوص سنجش قند خون تصریح کرد: بیماران دیابتی، خصوصا بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، باید روزانه چندین بار، نسبت به سنجش قند خون اقلام کنند و خوشبختانه با در دسترس بودن دستگاه های تست قند خون خانگی، انجام این موضوع کاملا تسهیل شده است.
وی در خصوص دستگاه های تست قند خون تصریح کرد: خوشبختانه خبردار شدم جوانان کشورمان در سال جاری، موفق به تولید دستگاه های تست قندخون در داخل کشور و اخذ تأییدیه و مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت شده‌اند. دستگاه هایی که به نظر کیفیت مطلوبی داشته و وزیر بهداشت از آن رونمایی کرده و تاییدیه های کیفی متعددی را دریافت کرده است.
 به گفته استقامتی، این باور میان سیاستگذاران سلامت باید ترویج شود که هزینه‌های مردم برای کنترل دیابت باید کاهش پیدا کند و امیدواریم تولید دستگاه تست قندخون در داخل کشور، گامی در این مسیر باشد.
وی در پایان تصریح کرد: اندازه گیری قندخون یک کار پیچیده و جدی است و باید سنجش میزان قند خون دقیق باشد. کیفیت دستگاه های اندازه‌گیری قندخون با عملکرد و دقت آن در اندازه گیری میزان قند خون، سنجیده می شوند. من و همه کادر درمانی در حوزه دیابت از مشاهده و تولید این دستگاه های تولید داخل کشور در سطح بازار خرسند هستیم و قطعا نهایت حمایت خود را از این امر و حمایت از دستگاه‌های تست قند خون تولید داخل به کار خواهیم برد.