دیابت در یک نگاه

یکی از بیماری های که شیوع آن جهان در  چهل سال گذشته رشد سریع و قابل تاملی داشته دیابت می باشد. این بیماری به علت اختلال در یکی از اعضای بدن"  پانکراس " بوجود می آید و باعث عدم  ترشح هرمونی به نام انسولین در بدن انسان و در نهایت افزایش سطح قند خون در سیستم گردش خون می شود.  تغییرات سطح قند خون در بدن باعث ایجاد عوارض خطرناک در کوتاه مدت، نظیر شوک های هایپو و هایپر گلایسمی،  و هم چنین  ایجاد عوارض مزمن  در بلند مدت، از قبیل رتینو پاتی، نفروپاتی، نوروپاتی، بیماری های عروقی و سکته مغزی می شود.
در جهان حدود  هشت و نیم درصد جمعیت بالا 18 سال  ( حدود پانصد میلیون نفر) به این بیماری مبتلا هستند.  دیابت سالیانه عامل  یک میلیون و هفتصد هزار مرگ در جهان نیز می باشد.  شیوع این بیماری  در بین اقشار ضعیف و کم درآمد در جوامع با نحوه زندگی نادرست بیشترین رشد را در چند سال اخیر داشته است. 
 بر اساس تحقیقات و آمار های تهیه شده در حدود ده درصد از جمعیت ایران  ( هشت میلیون و دویست هزار نفر) دجار این بیماری می باشند و متاسفانه یک چهارم آن ها نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستد.  با توجه به میزان فعالیت فیزیکی افراد در ایران و نرخ شیوع چاقی و اضافه وزن، افراد زیادی هم در خطر ابتلا به دیابت می باشند. سهم دیابت از آمار مرگ و میر سالیانه در ایران نیز دو درصد می باشد.
در حال حاضر متداول ترین روش های درمانی برای دیابت اصلاح تغذیه بیمار و استفاده از انسولین به عنوان داروی تزریقی و قرص متفورمین برای استفاده خوراکی می باشد.  در خصوص روش های تشخیص دیابت و کنترل سطح قند خون نیز می توان به  استفاده از دستگاه های تست قند خون خانگی (Blood Glucose Meter) و انجام آزمایش های FBS ، HbA1c  و تست گلوکز و کتون در نمونه ادرار توسط آزمایشگاه  اشاره کرد.
مرجع :